Kolejny fragment polskiej części Via Baltica oddany do użytku
Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie przekazało, że od 12 sierpnia 2023 r. kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S61 od Kolna aż do granicy z Litwą.
Tym samym do ruchu udostępniony został ostatni z trzech fragmentów tej trasy w województwie warmińsko-mazurskim od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie (węzeł Kalinowo) o długości około 23 km, stanowiący fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica.
„Dotrzymujemy słowa danego Polakom i sukcesywnie inwestujemy w budowę dróg w całej Polsce. Dziś oddajemy do ruchu kolejny odcinek międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, na trasie Ełk – Wysokie. Oznacza to, że kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S61 o długości przeszło 150 km od Kolna koło Łomży do granicy z Litwą oraz od Śniadowa do węzła Łomża Zachód. Inwestycje realizowane przez obecny rząd, takie jak Via Baltica pokazują, że skutecznie wspieramy rozwój tych regionów Polski, które do tej pory były zaniedbywane” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinek Ełk Południe – Wysokie to jeden z trzech odcinków drogi S61 o łącznej długości ponad 66 km. Pod koniec 2021 r. do użytku został oddany odcinek Wysokie – Raczki, a we wrześniu ubiegłego roku zakończyła się budowa odcinka S61 Szczuczyn – Ełk Południe.
Budowa S61 Ełk Południe – Wysokie (węzeł Kalinowo) była realizowana w systemie Projektuj i buduj. W ramach inwestycji powstał odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstał m.in. węzeł Ełk Wschód i 24 obiekty inżynierskie. Inwestycja objęła wykonanie 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą Ełku. Nawierzchnia drogi na odcinku S61 została wykonana z betonu cementowego, a na S16 z betonu asfaltowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś – przypomina MI.
S61 – Via Baltica
Droga S61 jest nie tylko istotna z punktu widzenia Polski, ale także sieci dróg europejskich. Wraz z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok na odcinku Warszawa – Ostrów Mazowiecka, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Jej celem jest przyjęcie ruchu tranzytowego pomiędzy Europą Zachodnią a krajami bałtyckimi.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko, odcinek Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379,6 mln euro.
Ministerstwo Infrastruktury/pap/
fot. @MI_GOV_PL/twitter