Lotnisko w Katowicach będzie miało nowy terminal. Duży krok naprzód
Władze portu w Katowicach zapowiedziały, że do 2028 roku lotnisko poczyni ogromną inwestycję, w postaci nowego terminala pasażerskiego.
Tym samym inwestycja na kwotę ok. 950 mln zł, przyczyni się do zwiększenia przepustowości do 8 mln pasażerów. Nowy terminal ma mieć powierzchnię 49 tys. m kw., zwiększając łączną powierzchnię do 81 tys. m kw.
Spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), która zarządza katowickim lotniskiem, zaprezentowała program inwestycyjny Katowice Airport na lata 2024-28 o wartości 1,542 mld zł. Prezes spółki Artur Tomasik wskazał, że program powstawał w czasie, gdy branżę lotniczą trapił kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa.
Program inwestycyjny na najbliższe lata
Program inwestycyjny na lata 2024-2028 obejmuje rozbudowę wszystkich stref lotniska, tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Jego największym i najkosztowniejszym projektem jest budowa nowego głównego terminalu pasażerskiego.
Punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy strefy pasażerskiej (we współpracy z międzynarodową firmą Arup) były prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 r., opracowane przez zespół GTL i walidowane przez Arup. Wynika z nich, że w 2028 r. z siatki połączeń lotniska Katowice powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln może zostać przekroczona w 2033 r. Podobne szacunki ma Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Ponieważ obecna przepustowość portu to ok. 6 mln pasażerów, konieczna jest znacząca rozbudowa infrastruktury. Do 2028 r. planowany jest pierwszy etap budowy nowego głównego terminala pasażerskiego o pow. 49 tys. m kw. (który będzie mógł być w kolejnych latach rozbudowywany) na wschód od obecnych terminali pasażerskich, w miejscu najstarszej cywilnej części lotniska.
Główny terminal
Główny terminal będzie dwukondygnacyjny. Będzie zawierał strefę biletowo-bagażową i halę przylotów na poziomie 0. Na 1 piętrze znajdzie się centralna kontrola bezpieczeństwa, kontrola paszportowa i hala odlotów.
Do terminala ze stacji kolejowej będzie prowadził tunel o długości ok. 270 m. Stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko będzie dowozić pasażerów praktycznie pod samo lotnisko. Przed terminalem ma powstać także dworzec autobusowy oraz strefa kiss’n’fly. Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to ok. 1,5 mld zł, w tym ok. 950 mln zł to koszt budowy głównego terminalu. GTL planuje finansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału i dotacji z Unii Europejskiej.
pap/
fot. X/@KatowiceAirport