Niemcy chcą zablokować port w Świnoujściu
Strona niemiecka dwoi i się i troi, aby zablokować rozbudowę portu kontenerowego w Świnoujściu. Powodem jest wzrastająca rola polskich portów nad Bałtykiem.
Gdańsk znalazł się w pierwszej dziesiątce największych portów w Europie i jest najszybciej rozwijającym się protem w UE. Wzrasta także rola terminalu w Gdyni oraz portów Szczecin/Świnoujście. Dlatego planowana jest rozbudowa terminalu kontenerowego przy ujściu Odry. Berlin zapowiedział blokadę inwestycji.
Port kontenerowy w Świnoujściu powstanie na prawym brzegu Odry. Będą z niego korzystać statki kontenerowe. Planowana przepustowość to 2 mln TEU rocznie. Będzie to wice drugi najważniejszy port tego typu w Polsce. Inwestycja jest realizowana przez spółkę belgijską i operatora z Kataru.
Mimo pozytywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie, Niemcy chwytają się argumentów ekologicznych. Odwołanie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska złożyła organizacja ekologiczna Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV). Ekolodzy straszyli pozwem. Skończyło się jednak na odwołaniu.
Straszą także niemieccy politycy z Partii Zielonych. Nie zgadzają się oni z pozytywną decyzją strony polskiej. Organizacja BLV powołuje się na oddziaływanie inwestycji na chronione prawem obszary Natura 2000. Ekolodzy współpracują z władzami wyspy Uznam. Wspólnie chcą zablokować projekt.
Zieloni przygotowują petycję do Parlamentu Europejskiego i będą starali się wszystkimi sposobami zwalczyć inwestycję. Tymczasem sami obywatele Niemiec niechętnie patrzą na podnoszenie rangi Bałtyku to parku narodowego. Gdy niemiecka minister środowiska Szlezwika-Holsztynu chciała utworzy Bałtycki Park Narodowy na podległym obszarze, protestowała branża turystyczna oraz rybacy. Okazało się, że nikt nie chce chronionego obszaru na swoim terenie, bo zaszkodziłoby to lokalnej gospodarce. Poszkodowani byliby hotelarze, właściciele kempingów, restauratorzy. Parku narodowego nie chcą także sami turyści. Obszar chroniony miał obejmować Zatokę Flensburską, Zatokę Eckernförde oraz Zatokę Kilońską na wschód od wyspy Fehmarn. Jednak wskutek protestów tak się jednak nie stanie.
fot. wikipedia: Autorstwa © Mateusz War. / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3993800