Pierwsze samochody przejechały tunelem pod Świną

Podziel się tym wpisem:

Po wielu latach oczekiwania, pierwsze samochody przejechały oddanym do użytku tunelem pod Świną. Pierwsi kierowcy pokonali go już po godz. 20 w piątek 30 czerwca.

Uroczyste otwarcie tunelu miało miejsce ostatniego dnia czerwca. Trasa połączyła dwie wyspy: Uznam i Wolin. Jest to najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Zanim jednak w tunelu pojawiły się pierwsze samochody, trasa została oddana do użytku mieszkańcom, którzy mogli ją pokonać pieszo lub rowerem. Była to jedyna taka okazja, gdyż od tej pory, tunelem poruszać się mogą jedynie samochody i pojazdy osobowe.

Wielka radość mieszkańców

W rozmowie z PAP, okoliczni mieszkańcy podkreślają, że na inwestycje czekali lata.

„Tunel w Świnoujściu był bardzo potrzebny i bardzo się z tego cieszymy. Utrudniony dojazd mieli też turyści, którzy czekali godzinami. Mam nadzieję, że teraz będzie fajnie. Widziałam tunel w środku i podoba mi się” – powiedziała PAP mieszkanka Świnoujścia.

Mieszkańcy podkreślają, że trasa zmniejsza czas dojazdu m.in. do dworca PKP.

Sam tunel ma długość blisko 1,5 km. Choć dla wielu wydawać by się mogło, że nie jest to rekordowa długość, zdecydowanie skraca drogę dla wielu mieszkańców. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Monitorują go 143 kamery.

„W tunelu pod cieśniną Świny w obu kierunkach zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.” – pisze PAP.

Koniec przeprawy

Wraz z otwarciem tunelu przestała funkcjonować przeprawa promowa „Centrum”, którą obsługiwały promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów” promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.

Przez następne dwa tygodnie promy będą kursowały jak dotychczas, co 20 minut. Później będą odpływać jednocześnie z wyspy Uznam i Wolin co pół godziny. Nocne kursy ma zabezpieczyć jeden prom Bielik.

Na przeprawie Karsibór jeden prom będzie przeznaczony wyłącznie do przewozu materiałów niebezpiecznych w eksploatacji codziennie w godzinach 8-16.

fot. twitter/@MI_GOV_PL

Skip to content