PKN Orlen wybuduje nowy terminal przeładunkowy w Gdańsku
Jak poinformowała spółka w komunikacie, w Gdańsku powstać ma terminal przeładunkowy olejów, paliw i bioodpadów. Inwestycja ma opiewać na 0.5 mld zł. „Wzmocni bezpieczeństwo i pewność dostaw produktów” – poinformował Orlen w komunikacie.
Co więcej, w Gdańsku powstaje też warta ponad 1,4 mld zł instalacja, która umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów.
Ogromna inwestycja w bezpieczeństwo
Nowy terminal ma ruszyć już w 2025 roku. Umożliwi on przeładunek ponad miliona ton produktów rocznie, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych i biododatków do paliw.
Projekt terminala obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi statków o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku. Terminal zbuduje konsorcjum spółek z Grupy NDI, Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Scherzer GmbH.
Terminal umożliwi przeładowywanie komponentów i biokomponentów, będących składnikami biopaliw.
Spółka podkreśla, że warta 0,5 mld złotych inwestycja, zapewni bezpieczeństwo i stabilność dostaw.
Nowoczesna instalacja
PKN Orlen podał, że równolegle do terminala, w Gdańsku powstaje „nowoczesna instalacja HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowy Blok Olejowy”. Inwestycja ta jest ściśle związana z budową nowego terminala. Wartość projektu to 1,4 mlz zł.
Instalacja HBO w gdańskiej rafinerii umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów. Jej budowa rozpoczęła się pod koniec 2021 roku.
„Dzięki instalacji HBO, realizowanej od 2021 r. poprawi się ekonomika przerobu ropy naftowej. Wprowadzenie na polski rynek oraz rynki zagraniczne najnowocześniejszych olejów bazowych grupy II, które są zupełnie nową kategorią produktów, spowoduje znaczący wzrost konkurencyjności koncernu. Instalacja ma produkować rocznie ponad 400 tys. ton tych olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych” – poinformowała spółka.
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podczas konferencji prasowej w Gdańsku poświęconej budowie terminala zaznaczył, że dla jego spółki to właśnie bezpieczeństwo stanowi trzon inwestycji.
„Przeznaczamy łącznie 2 mld zł na inwestycje, które zwiększą opłacalność przerobu ropy naftowej rafinerii, a także wzmocnią bezpieczeństwo dostaw produktów. Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki. Co ważne, wykorzystujemy przy tym potencjał lokalnych firm, które na nasze zlecenie będą pracowały przy tym projekcie” – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Orlen wskazał, że docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść do 2 mln ton produktów rocznie. Jak zaznaczył, realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii.
Terminal ma odciążyć już funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową.
PAP/PKN Orlen (komunikat)
fot. twitter/@PKN_ORLEN