Autor: dr Tomasz Teluk

Przyspiesza budowa Rail Baltica

Podziel się tym wpisem:

Po spotkaniu w Tallinie, prezydenci Litwy, Łotwy i Estonii zaapelowali o przyspieszenie budowy trasy kolejowej Rail Baltica.

Prezydent Litwy Gitanas Nauseda oświadczył, że projekt może pomóc Ukrainie w transporcie jej produktów rolnych. Wilno chce nadać przyspieszenia budowie tej linii kolejowej. Zostały ogłoszone przetargi na budowę fragmentu między Kownem a granicą z Polską. Kontrakty mają być podpisane już na początku przyszłego roku, natomiast połączenie kolejowe z Polską – najpóźniej w 2028 r.

Litwini budują także kowieński węzeł kolejowy. Modernizacja potrwa rok. Na trasie do Polski powstanie 170 nowych obiektów – przejazdów kolejowych, wiaduktów i innych. W sumie w krajach bałtyckich Rail Baltica będzie liczyła 870 km. Najwięcej właśnie na Litwie – 392 km, 265 km na terenie Łotwy i 213 km w Estonii.

Z kolei Łotwa oszacowała koszty głównej linii kolejowej na 3,7 mld euro. Łotwa stara się pozyskać finansowanie na ten cel. Rząd sfinansował projekt czterech etapów budowy i przygotowuje się do projektowania kolejnych. Całość projektu szacowana jest na 7,8 mld euro. 85 proc. budżetu ma pochodzić z funduszy europejskich. Z kolei do 2030 r. zakończy się budowa łotewskiej części Via Baltica do granicy z Litwą.

Nowe trasy kolejowe i dworce dynamicznie buduje się także w Polsce. Już teraz szybciej można się dostać z Warszawy do Białegostoku. Dzieje się tak dzięki przebudowie torów oraz przebudowie dworca. W efekcie podróż skróciła się o 10 minut. Modernizowania linia E75 jest oddawana sukcesywnie, a prace zakończą się w przyszłym roku.

fot. x/@RailBaltica

Skip to content