Rail Baltica z dotacją na kolejny etap budowy

Podziel się tym wpisem:

Wspólne przedsięwzięcie krajów bałtyckich Rail Baltica, prowadzone przez firmę RB Rail AS, ogłosiło podpisanie kolejnej międzynarodowej umowy na dotację w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę 928 mln euro.

W połączeniu z finansowaniem w ramach budżetu trzech państw bałtyckich, nakład finansowy przekroczy 1,1 miliarda euro, umożliwiając dalsze działania na rzecz rozwoju infrastruktury dużych prędkości, w ramach projektu. Dzięki środkom dostępnym z nowo podpisanych umów oraz tych już trwających, projekt Rail Baltica zapewnione zostanie finansowanie działań budowlanych obejmujących około 130 pierwszych kilometrów głównej linii Rail Baltica.

Umowy zostały podpisane pomiędzy Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) a RB Rail AS.

„Przyznanie imponującego grantu CEF w wysokości prawie 930 milionów euro stanowi dalszy impuls do budowania Rail Baltica. Projekt wchodzi obecnie w decydującą fazę realizacji we wszystkich trzech krajach bałtyckich, dlatego ufamy, że beneficjenci w odpowiednim czasie zrealizują również ten ważny europejski projekt” – mówi Morten Jensen, kierownik działu w CINEA.

Rozdysponowanie środków

Wspomniane umowy będą finansować kluczowe dla projektu działania, w tym: budowę podtorza kolejowego, obiektów inżynierii lądowej, dróg dojazdowych i skrzyżowań drogowych dla wielu odcinków dróg w Estonii, w tym odcinków od Loone do Alu, granicy hrabstwa Harju/Rapla do Loone , Parila, Juula, przejazdy drogowe Alu i wiele innych.

Finansowanie obejmie również budowę podtorza kolejowego, obiektów inżynierii lądowej i wodnej oraz dróg dojazdowych usługowo-dojazdowych z Ülemiste do Soodevahe, zapewni finansowanie usług nadzoru budowlanego, a także pozyskanie gruntów i oraz prawną obsługę procedur.

Na Łotwie środki z powyższych umów zostaną wykorzystane na kontynuację prac budowlanych na głównych odcinkach projektu Rail Baltica na obu stacjach międzynarodowych. Obejmuje to budowę wiaduktów i platform dojazdowych w węźle centralnym Rail Baltica Ryga, przeniesienie istniejących torów o rozstawie 1520 mm na południową stronę nowo wybudowanej stacji, budowę wiaduktu kolejowego w pobliżu terminalu międzynarodowego lotniska w Rydze oraz podniesienie peronów stacji. Dodatkowo dofinansowanie przeznaczone zostanie na zakup gruntu, utworzenie bazy budowlanej w pobliżu Iecava, gdzie zlokalizowany będzie obiekt utrzymania Rail Baltica, a także prace budowlane i nadzór nad magistralą poza Rygą.

Na Litwie dofinansowanie zostanie przeznaczone na budowę nasypu kolejowego i jego obiektów od Kowna w kierunku granicy z Łotwą: budowa nasypu i obiektów inżynieryjnych, dróg dojazdowych na odcinkach Kowno-Šveicarija i Šėta-Ramygala, finansowane będą prace przygotowawcze, nadzór techniczny, ocena ryzyka i bezpieczeństwa, ocena zgodności oraz inne czynności związane z budową kolei. Dodatkowe środki zostaną także przeznaczone na działania związane z pozyskiwaniem gruntów na dwóch odcinkach: węźle kolejowym w Kownie oraz na odcinku granicznym Kowno-Litwa-Polska.

„Chcę podkreślić naszą wdzięczność za aktywne wsparcie ze strony UE i okazane zainteresowanie Rail Baltica, ponieważ finansowanie to, w nieopisany sposób przyczyni się do rozpoczęcia prac budowlanych na głównych liniach we wszystkich krajach bałtyckich, obejmujących budowę pierwszych istotnych elementów głównych linii, obiektów infrastrukturalnych, dróg dojazdowych oraz wdrożenie niezbędnych usług w celu poprawy interoperacyjności i uwzględnienia transgranicznych aspektów projektu” – powiedział Marko Kivila, prezes zarządu i tymczasowy dyrektor generalny RB Rail AS.

Unijne dofinansowanie projektu Rail Baltica zostanie dodane do istniejącego już finansowania w wysokości ponad 1,6 miliarda euro zabezpieczonego na realizację Rail Baltica ze środków CEF i funduszy krajowych. Wraz z niedawno zatwierdzonym dodatkowym finansowaniem, Rail Baltica zabezpieczyła około 2,7 miliarda euro z instrumentu „Łącząc Europę” i funduszy krajowych.

Program CEF Transport realizuje politykę Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury transportowej poprzez wspieranie inwestycji, czyli budowę lub modernizację infrastruktury transportowej w całej Europie.

baltictimes

fot. X/@RailBaltica; pixabay/Martin_Winkler_Fotografie

Skip to content