Świetny wynik tunelu w Świnoujściu. Promy obsługiwały tyle osób w ciągu roku
Prawie 2,5 mln pojazdów – tyle przejechało tunelem między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu (woj. Zachodniopomorskie) od jego otwarcia w czerwcu 2023 roku. Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Świnoujściu Paweł Szynkaruk przyznaje, że taką liczbę pojazdów promy obsługiwały wcześniej w ciągu całego roku.
„Tunel spowodował zmianę w Świnoujściu, wyraźną zmianę, na którą czekali wszyscy mieszkańcy oraz goście odwiedzający nasze piękne miasto. To zmiana cywilizacyjna, dzięki której komunikacja, przejazdy między wyspami trwają kilka minut. A nie kilkadziesiąt, jak było w czasach, gdy mieliśmy do dyspozycji wyłącznie przeprawy promowe. Dziś tunel po prostu jest. Zdążyliśmy się do niego przyzwyczaić, oswoić i polubić, bo dał nam to, na co wszyscy czekaliśmy wiele lat, a wielu wątpiło, że tej wspaniałej chwili doczeka” – przekazał PAP prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Ułatwienie dla mieszkańców
Prezydent przyznał, że tunel w Świnoujściu połączył miasto i „zbliżył do siebie sąsiadów, skrócił drogę do szkół, pracy, urzędów”.
„To tylko 1,5 km drogi, ale to bardzo wiele jak na 40-tysięczne nadmorskie miasto, które rocznie odwiedza wiele tysięcy osób” – zaznaczył.
„Ruch w tunelu jest bardzo duży – teraz, w sezonie zimowym dziennie przejeżdża nim średnio około 10-11 tys. pojazdów. W sezonie letnim natomiast, w pierwszych miesiącach po otwarciu tunelu były dni, gdy liczba pojazdów przekraczała 20 tysięcy, a średnio było to ok. 16-17 tys.” – powiedział w rozmowie z PAP dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Świnoujściu Paweł Szynkaruk.
Jak dodał, ruch na obecnej przeprawie między wyspami jest nawet o kilkadziesiąt procent większy niż przed otwarciem tunelu. Wtedy wówczas, aby dostać się z wyspy do wyspy, trzeba było przeprawić się promem miejskim. Oznaczało to długie oczekiwanie na prom, w kolejce oraz dostosowanie się do warunków atmosferycznych – te ekstremalnie trudne mogły nawet całkowicie zablokować przeprawę.
Wówczas – kiedy jedyną możliwością przeprawy były miejskie promy, dziennie maksymalnie 10-12 tys. pojazdów mogło przedostać się dalej, czyli do granicy z Niemcami.
„Prawie 2,5 mln pojazdów, które przejechały tunelem przez pierwsze półrocze to liczba, którą wcześniej obsługiwaliśmy promami przez cały rok” – mówił Szynkaruk.
„Cały czas monitorujemy i w porozumieniu z policją zgłaszamy wykroczenia, które głównie polegają na wyprzedzaniu na linii podwójnej ciągłej. Zdarza się, że zniecierpliwieni kierowcy wyprzedzają inne pojazdy” – mówił Szynkaruk pytany o wykroczenia drogowe. Zaznaczył, że ich liczba spadła po pierwszych tygodniach od otwarcia tunelu. Wówczas w sieci można było spotkać zdjęcia czy nawet nagrania, na których kierowcy wykonują skrajnie niebezpieczny manewr: zatrzymywali pojazd na środku tunelu, wysiadali i robili sobie zdjęcia. Do tej pory nie było tkaże żadnej kolizji w tunelu.
Zapytany o próby wejścia pieszych do tunelu (ruch pieszych jest tam zakazany) dyrektor ZDM odpowiedział, że zdarzają się pojedyncze przypadki i w większości skutkuje uwaga zwrócona przez dyspozytora monitorującego ruch za pomocą systemu nagłośnienia. Zaznaczył, że cały system bezpieczeństwa w tunelu „działa bardzo dobrze”.
Niespodziewani goście
Dyrektor przyznał natomiast, że w tunelu pojawili się niespodziewani goście…ptaki. Przyznał, że wcześniej nie pomyślano o zainstalowaniu systemu odstraszania ptaków.
„Nie przewidzieliśmy natomiast, że konieczne będzie zamontowanie odstraszaczy ptaków. Pojawiło się dużo ptactwa i mimo tych specyficznych warunków w tunelu zaczęły zakładać gniazda, ale niestety wentylatory funkcjonujące w tunelu zabijały ptaki” – powiedział Szynkaruk.
***
Tunel pod Świną został uroczyście otwarty 30 czerwca 2023 roku. Połączył on wyspy Uznam oraz Wolin. Wcześniej, aby dostać się do kurortu trzeba było przeprawić się promami miejskimi, co powodowało duże opóźnienia i kolejki. Teraz przejazd tunelem o długości blisko 1,5 km trwa ok. 2-4 minut.
Tunel wykonało konsorcjum firm PORR/Gulermak dla inwestora – Świnoujścia; inwestorem zastępczym był szczeciński oddział GDDKiA. Koszt budowy przekroczył 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.
Źródło: pap
Fot. X/@MI_GOV_PL