Terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle. Inwestycja w połowie gotowa
Budowa terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle jest już zaawansowana w 50 proc. i przebiega zgodnie z planem – podał Orlen. Inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi przeładunek około 2 mln ton produktów paliwowych rocznie.
Inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 roku. Jej zakończenie zaś planowane jest na 2025 rok. Wartość całego kontraktu to ok. 500 mln zł.
„Prace przy budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle postępują zgodnie z planem i są już zaawansowane w 50 proc.” – podał we wtorek Orlen. Jak ocenił, „inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi docelowo przeładunek około 2 mln ton produktów paliwowych rocznie”. Koncern zaznaczył, że równolegle w gdańskiej rafinerii realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy naftowej i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych.
„Zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w nasze gdańskie aktywa, aby zapewnić im długofalową rentowność i wzrost wartości w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Budowa terminala na Martwej Wiśle, zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami” – powiedział ówczesny prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie koncernu.
Obajtek podkreślił, że realizowane obecnie przedsięwzięcie umożliwi jednocześnie rafinerii w Gdańsku eksport olejów bazowych drugiej generacji, których produkcja będzie możliwa dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy.
„Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znaczącą poprawi jej konkurencyjność” – ocenił Obajtek.
Orlen podał, że budowa terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, za którą odpowiada sopocka Grupa NDI, „znajduje się w połowie realizacji”, przy czym zaawansowanie poszczególnych zadań wynosi około 60 proc. w części terminalowej oraz 50 proc. w części rafineryjnej.
W ramach inwestycji powstanie nabrzeże o długości 380 metrów, co pozwoli obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton, a na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Inwestycja obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy obiekt z rafinerią w Gdańsku.
„Z terminalem ściśle związana jest realizowana przez Orlen budowa hydrokrakingowego bloku olejowego. Inwestycja poprawi ekonomikę przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii” – zaznaczył koncern.
Orlen/pap
fot. X/@Orlen