„30 under 30 Europe” magazynu „Forbes”. Na prestiżowej liście wpływowi młodzi ludzie z Trójmorza

Podziel się tym wpisem:

„Forbes” opublikował szóstą europejską edycję listy „30 under 30”, w której wyróżnił wpływowe osoby poniżej 30. roku życia w 10 różnych kategoriach. Wśród wyróżnionych znalazły się osoby kultury i sztuki, innowatorzy, sportowcy, ale też znane osobistości ze świata internetu. Wśród najbardziej utytułowanych znalazły się również nazwiska z Trójmorza.

Jak się okazuje, mimo pandemii i kryzysu gospodarczego, Europa to miejsce wielu specjalistów i liderów, którzy bez problemu odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Niektórzy z nich stawiają czoła przeciwnościom i otwierają firmy pomimo pandemii Covid-19, inni chcą walczyć o ekologię i dobro planety, choć w czasach pandemii oczy skierowane są głównie na problemy związane ze światowym kryzysem.

29-latek z Chorwacji walczy z marnotrawstwem jedzenia

Jednym z laureatów jest 29-letni szef kuchni Mario Mandaric ze Splitu, który został wyróżniony w kategorii Art&Culture. Młody kucharz wcześniej pracował w restauracji z trzema gwiazdkami Michelin w południowo-wschodniej Anglii. Swoją sławę osiągnął dzięki projektowi Food Waste Awareness. Mandaric przygotował siedmiodaniową kolację z jedzenia, które miało zostać wyrzucone. W ten sposób chciał udowodnić, jak wiele jedzenia marnuje się w restauracjach na całym świecie. Jak mówi sam kucharz, w trakcie przygotowywania kolacji pop-up, poprosił szefów kuchni o podzielenie się produktami, których mieli nadmiar. W ten sposób pozyskał rozmrożone kaczki przygotowane dla grupy, która odwołała spotkanie, kawałki warzyw i resztę produktów, które miały znaleźć się w koszu. Na spotkanie zaprosił osoby związane z gastronomią, w tym kucharzy i właścicieli restauracji. Podał im kolację, a między daniami wygłaszał wykłady na temat recyklingu. Dopiero na koniec spotkania oświadczył, że dania były zrobione z jedzenia, które miało zostać wyrzucone. Po tym wydarzeniu, Mario nie pobierał opłat za kolacje, ale zbierał datki, które przekazywał ośrodkowi Centerpoint dla młodych bezdomnych w Londynie.

Pojęcie recyklingu było tematem przewodnim również wśród wyróżnionych w dziedzinie mody. Bułgarki Emma Chopova i Laura Lowena, półfinalistki nagrody LVMH i finalistki BFC/Vogue Fund w swojej marce Chopowa Lowena czerpią inspiracje z folkloru swojej ojczyzny, jak również z wspinaczki skałkowej z lat 80. Aby zachować zrównoważony rozwój, do produkcji ubrań założycielki używają wyłącznie materiałów z recyklingu i zatrudniają bułgarskich rzemieślników. W „30 under 30 Europe” zostały wyróżnione w kategorii Art.&Culture, a swoimi działaniami oddają hołd bułgarskiej kulturze.

Estoński startup Decomer Technology

Wśród wyróżnionych można zauważyć wysoką świadomość ekologiczną i chęć poprawy jakości środowiska naturalnego. Jednym z laureatów w kategorii Manufacturing&Industry są współzałożyciele Decomer Technology, startupu z siedzibą w Estonii opracowującego nowatorskie, rozpuszczalne w wodzie, roślinne i jadalne materiały opakowaniowe. Przeznaczenie materiałów jest obszerne, ponieważ ich zastosowanie sięga od przemysłu spożywczego do środków czystości czy pielęgnacji ciała. Firma wprowadziła na rynek własną markę Blenday, która produkuje mieszalne opakowania do smoothies.

Problem dotyczący ogromnej ilości plastiku zauważyła również grupa przyjaciół z Austrii, Josh White, Ariel Brooker oraz Perry Fielding, których widok ogromnej liczby plastikowych butelek na tajskiej plaży w 2014 roku zainspirował do stworzenia CanO Water. Woda w aluminiowych puszkach dostępna jest w 10 000 sklepach, w tym w Tesco, do swoich ogromnych sukcesów marka zalicza obecność puszek wody na imprezie Vanity Fair odbywającej się po gali wręczenia Oscarów. CanO Water, której celem jest pomoc planecie w 2021 roku przewiduje przychody w wysokości 3 milionów funtów.

Rumuński pomysł na zrównoważone budownictwo

Wśród proekologicznych laureatów znalazła się również rumuńska organizacja EFdeN, która jako jedyna organizacja w Rumunii opracowuje domy solarne do celów edukacyjnych i badawczych, a także zrównoważone produkty i moduły edukacyjne dla studentów i ekspertów. Do tej pory firma zebrała ponad 4 miliony dolarów na szkolenie studentów w zakresie zrównoważonego budownictwa. Ponadto, Mihai Toader-Pasti współzałożyciel EFdeN współpracował z rządem rumuńskim w celu znalezienia rozwiązań, które uczynią istniejące struktury bardziej przyjaznymi dla środowiska. Organizacja projektująca zrównoważone budynki i szkoląca kolejne pokolenia architektów została wyróżniona w kategorii „Social Impact”.

To był interesujący rok również dla kuratorów, zwłaszcza tych bardziej nastawionych na cyfryzację i starających się, aby sztuka była dostępna dla wszystkich. W kategorii Art&Culture wyróżniony został Amir Akta z Austrii, założyciel platformy z działami sztuki Return on Art. W 2020 roku marka znalazła nowych klientów, którzy w czasie lockdownu chcieli odświeżyć ściany w swoich domach. Misją Return on Art jest uczynić sztukę bardziej dostępną, jednocześnie wspierając utalentowanych artystów z całego świata, dlatego marka tworzy szeroką sieć długoterminowych relacji z młodymi artystami, umożliwiając im bezpieczną sprzedaż przy dwukrotnie mniejszej prowizji niż galerie sztuki.

Wyróżnienie dla zwycięzcy Tour de France

Kategoria Sports&Games zawiera dwóch wyróżnionych z Trójmorza, wśród nich znalazł się słoweński kolarz Tadej Pogacar, który jest najmłodszym zwycięzcą Tour de France od 1904 roku i pierwszym od czasu Eddy’ego Merckxa w 1972 r., który wygrał białą koszulkę (młodego kolarza) i koszulkę w kropki (króla gór) wraz z wygraną klasyfikacji generalnej. Pogačar wygrał wielki wyścig rowerowy Europy za pierwszym podejściem, ostatnim kolarzem, który tego dokonał był Laurent Fignon w 1983 roku. Na wyróżnienie w tej kategorii zasłużył również Dominic Thiem, austriacki tenisista, który obecnie zajmuje 4. miejsce w rankingu FedEx ATP Rankings i znajduje się wśród najlepiej zarabiających tenisistów na świecie, z 29 milionami dolarów zarobków w karierze.

„Forbes” opublikował również 10. edycję „30 under 30” Ameryki Północnej, w której znalazły się dwa nazwiska z Trójmorza w tym jedno z Polski. Amerykański ranking wyróżnił Katarzynę Rudą w kategorii „Marketing&Advertising” za współpracę, którą nawiązała w imieniu Nike z markami Headspace, Glossier i Sweetgreen, co pozwoliło na zróżnicowanie fanów marki. Jest również założycielką Brunch x Burn, która łączy studia fitness takie jak SoulCycle i Equinox z restauracjami w celu zbierania pieniędzy na różne cele charytatywne. Wśród wyróżnionych w kategorii Social Media znalazł się również David Dobrik urodzony na Słowacji, ale mieszkający w USA YouTuber i TikToker.

Fot. Araki Illustrations – stock.adobe.com

Skip to content