Trimarium

Analizy, opinie i komentarze najważniejszych wydarzeń

Bursztynowy Pociąg wraca na tory

Autor: dr Tomasz Teluk
Podziel się tym wpisem:

W połowie września, po 4 latach przerwy ruszył Bursztynowy Pociąg – skład intermodalny umożliwiający przeniesienie przewozów kontenerowych z dróg na tory.

Jest to wspólne przedsięwzięcie litewskiego LTG Cargo, Latvijas Dzelzceļš oraz estońskiego Operali. Połączenie między estońskich terminalem Muuga i Kownem pierwotnie otwarto w 2018 r. Lecz po kilku miesiącach projekt upadł z powodu braku klientów. Teraz sytuacja diametralnie się zmieniła i bałtyckie firmy trasportowe nie mogą odpędzić się od zamówień.

Bursztynowy Pociąg łączy Skandynawię z Europą Zachodnią. Ładunki z portów przewozi się do terminalu Muuga, a potem koleją szarokorową przewozi się do Kowna. Tam ładunki są przeładowywane i zmierzają dalej. Będzie to regularne połączenie intermodalne, komplementarne do innych projektów Inicjatywy Trójmorza jak Rail Baltica czy Via Baltica.

Jest to inwestycja proekologiczna, bowiem zmniejsza ruch na autostradach, chroniąc środowisko naturalne. Pomysłodawcy wyliczają, że transport kolejowy potrzebuje cztery razy mniej paliwa, emituje sześć razy mniej dwutlenku węgla i jest bezpieczniejszy niż transport gotowy. Rocznie na drogach może pojawić się nawet 7,5 tyś. mniej tirów, dzięki tej linii, przewożącej jednorazowo kilkadziesiąt naczep i kontenerów.

— Jesteśmy przekonani, że projekt Bursztynowego Pociągu jest potrzebny i wspieramy jego rozwój po naszej stronie, ponieważ jest mnóstwo towarów, które można przewieźć koleją. To z kolei przyniesie korzyści środowisku i zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego w Estonii – powiedział Kaido Zimmermann, Prezes Zarządu Kolei Estońskich, cytowany przez The Baltic Times.

— Dla nas ważne jest, aby zmiana rodzaju transportu ze statków na kolej przebiegała płynnie, abyśmy mogli nadal świadczyć usługi dla fińskiego przemysłu. Dzięki Amber Train już dziś możemy rozwijać nasze usługi, dzięki czemu będziemy gotowi na terminal towarowy Rail Baltica i europejską standardową szerokość torów – dodała z kolei Riia Sillave, Prezes Zarządu terminalu HHLA TK Estonia.

Pierwszy transport realizowany jest na zamówienie niemieckiej firmy DB Schenker. Docelowo ładunki trafią do Francji i Holandii. Towarami, które pojadą przez kraje bałtyckie są torf, drewno i materiały budowlane. Następnie wagony zostaną załadowane nowym ładunkiem, który pojedzie w przeciwnym kierunku – do portu Muuga w Estonii, a następnie po przeładowaniu na statek – popłynie do Finlandii.

Według Riiny Sikkut, minister gospodarki i infrastruktury Estonii, projekt pozwala zmniejszyć uzależnienie ruchu towarowego od Rosji. Jest to szczególnie istotne dla firm litewskich, które zarabiały krocie na tranzycie z Białorusi i Rosji do eksklawy w Kaliningradzie. Teraz ta trasa jest zablokowana z powodu unijnych sankcji. Bursztynowy Pociąg będzie kursował dwa razy w tygodniu.

twitter/@IntermodalnewsE

Skip to content