Autor: Dr Tomasz Teluk

Czechy trzecim eksportowym kierunkiem Polski

Podziel się tym wpisem:

Południowy sąsiad jest trzecim najważniejszym odbiorcą towarów z naszego kraju – podał Główny Urząd Statystyczny. Najważniejszym partnerem handlowym po pierwszym półroczu tego roku pozostają Niemcy.

Eksport do tego państwa to aż 28,7 proc. całej sprzedaży zagranicę. Na drugim miejscu plasują się Francuzi, na trzecim Czesi, gdzie procentowy udział eksportu oscyluje wokół 6 proc. Pozostałymi ważnymi partnerami pozostają Brytyjczycy, Włosi i Holendrzy.

Eksport za miliardy złotych

Do Niemiec sprzedajemy towary za ponad 178 mld złotych, do Czech i Francji odpowiednio za 36,5 mld i 37,1 mld zł.

Jeśli chodzi o import to najwięcej kupujemy także w Niemczech. Stamtąd pochodzi aż 21,5 proc. towarów o wartości przekraczającej 130 mld zł. Na drugim miejscu są Chiny, na trzecim Włochy, a na czwartym – Rosja z zakupami na ponad 30 mld zł. Udział importu z Rosji spadł poniżej 5 proc. 

Trójmorze do poprawy

Najważniejszym partnerem handlowym Polski są kraje Zachodu Europy. Przypada na nie ponad 67 proc. importu. Na kraje Europy Środkowo-Wschodniej przypada zaledwie 7,2 proc. importu. To ponad dziewięciokrotnie mniej od handlu ze starą UE. W zakresie eksportu istnieje jeszcze większa dominacja krajów Zachodu, na poziomie blisko 3/4 całości. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej odpowiadają za ok. 6 proc. eksportu.

Ze statystyk widać wyraźniej, że handel między krajami Trójmorza kuleje i ma marginalne znaczenie dla bilansu handlowego Polski. Jeśli inicjatywa ma mieć znaczenie, konieczna jest większa integracja gospodarcza między poszczególnymi państwami i regionami. Dotychczas udaje się to wyłącznie na linii Czechy-Polska. W innych przypadkach pozostaje wciąż wiele do zrobienia.

Źródło: GUS, Twitter

Fot. Oleksii – stock.adobe.com

Skip to content