
Mierzeja Wiślana – prace na ukończeniu. Otwarcie coraz bliżej
Urząd Morski w Gdyni poinformował o aktualnej sytuacji na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. „Zaawansowanie prac zbliża się do 98 proc.” – napisano. Oficjalne otwarcie ma nastąpić dokładnie 17 września.
W komunikacie Urząd Morski podał, że prawie wszystko w części lądowej inwestycji jest już gotowe. Obecnie odbywają się tam główne testy i odbiory techniczne. Coraz mniej pracy pozostało także w rejonie falochronów w porcie osłonowym na Zatoce Gdańskiej oraz przy sztucznej wyspie na Zalewie Wiślanym.
Strategiczna inwestycja dla Polski
„Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla Polski. Dzięki niej po raz pierwszy w powojennej historii Polski będzie możliwość wpłynięcia na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej. Szczególnie dzisiaj, w obliczu wojny, widać, jak bardzo trafna była decyzja rządu o rozpoczęciu tej budowy” – powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wskazano, e oficjalna inauguracja nastąpi 17 września 2022 roku, ale docelowe parametry uzyskane zostaną w przyszłym roku.
Kanał żeglugowy
Budowany kanał żeglugowy ma kilometr długości i 5 metrów głębokości. Dzięki kanałowi do portu znajdującego się w Elblągu będą mogły wpłynąć jednostki o zanurzeni do 4,5 m i długość 100 m.
„Jesteśmy w fazie odbiorów technicznych, przed odbiorem końcowym. Natomiast wiele obiektów ma już pozwolenie na użytkowanie. Są to oba mosty – południowy i północny, śluza, budynek Kapitanatu, który Urząd Morski już przejął oraz część toru wodnego w kierunku Zalewu Wiślanego o długości około dwóch kilometrów” – poinformował naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni Andrzej Małkiewicz.
Do tej pory największą zrealizowaną cześć inwestycji obejmują prace na lądzie. To rejon kanału, śluzy i układu drogowego. Trwa m.in. uruchamianie nadrzędnego systemu sterowania NSS oraz jego integracja z systemem automatyki mostu północnego, bram śluz oraz zewnętrznymi systemami instalowanymi na terenie przeprawy – wynika z komunikatu.
Oprócz powyższych, montowane są kamery systemu telewizji dozorowej (poza falochronami), głośniki ostrzegania w rejonie mostów, oświetlenie drogowe czy tablice zmiennej treści toru wodnego.
„Zaawansowanie naszej budowy zbliża się do 98 proc. całego stanu prac do wykonania. Na części lądowej w większości pozostały prace wykończeniowe, nasadzenia, zieleń, jak równie zakończenie testów i prób związanych z obrotem mostów i ruchem śluzy” – poinformował kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix Marcin Janczewski, cytowany w komunikacie Urzędu Morskiego.
Pierwsza jednostka będzie mogła oficjalnie przepłynąć przez nowy kanał na Mierzei Wiślanej we wrześniu tego roku.
źródło: Urząd Morski w Gdyni
fot. Urząd Morski w Gdyni/NDI/BESIX