Opóźnienia w budowie Rail Baltica – termin ukończenia przesunięty

Autor: Dr Tomasz Teluk
Podziel się tym wpisem:

Aż o 4 lata został przesunięty termin oddania do użytku trasy kolejowej Rail Baltica, łączącej Finlandię z Polską.

Pierwotny projekt zakładał ukończenie budowy na 2026 r. jednak już teraz zdecydowano o przesunięciu tego terminu najwcześniej na 2030 r. Jak informuje The Baltic Times, pod znakiem zapytania stanęła estońska część trasy. Tamtejszy sąd najwyższy unieważnił pierwotne założenia planu.

Problem z estońskim odcinkiem

Wszystko za sprawą badania wpływów środowiskowych inwestycji. Na trudności napotyka także koordynacja współpracy między państwami bałtyckimi. Okazuje się, że Litwini i Łotysze budują dużo szybciej niż Estończycy. Wszystko domykają problemy finansowe. Koszty budowy stale rosną, bowiem inwestycja wymaga budowy ok. 100 mostów i wiaduktów w krajach bałtyckich.

Estoński odcinek Rail Baltica od początku boryka się z największymi problemami. Estończycy właściwie co roku informują o opóźnieniach i wzroście kosztów. W zeszłym roku zwyżka wyniosła blisko 14 proc. kosztorysu. Zewnętrzne kontrole wykazały błędy w zarządzaniu tym projektem. Kilkuletnie opóźnienie szacowano już w 2019 r. Podawano różne przyczyny – od konieczności prowadzenia badań, po komplikacje w postępowaniach i przetargach.

W krajach bałtyckich zostanie zbudowane 870 km torów kolejowych. Warto zaznaczyć, że trzeba zmienić tam szerokość torów do rozmiaru europejskiego, państwa te dysponują bowiem infrastrukturą z czasów sowieckich. Całość prac oszacowano na ponad 6 mld euro, z czego ok. 1,5 mld euro przypadnie na Estonię. UE sfinansuje projekt aż w 85 proc. 

Stan inwestycji w Polsce

Inwestycje idą za to pełna parą w Polsce. Z początkiem września oddano do użytku bezkolizyjne skrzyżowanie w Małkinii nad linią kolejową Warszawa-Białystok. Jest to efekt modernizacji w ramach Rail Baltica. Tylko na mazowieckim odcinku trasy powstanie 12 bezkolizyjnych przejść przez tory.

4 października oddano zaś do użytku wiadukt nad torami kolejowymi w Uhowie koło Łap, jako modernizację odcinka Białystok-Łapy. Na odcinku Czyżew-Białystok powstaną 33 wiadukty dzięki Rail Baltica. Z kolei północna obwodnica Białegostoku zostanie oddana do użytku w 2027 r. W tym samym roku samorząd spodziewa się ukończenia trasy Warszawa-Białystok-Ełk-Trakiszki.

Ponad 0,5 mld złotych pochłonie przebudowa infrastruktury kolejowej w Ełku. Powstanie nowy dworzec pasażerski, perony zostaną podwyższone i poszerzone. Rozbudowany zostanie także terminal towarowy. Wymienione zostanie 45 km torów oraz 118 rozjazdów. Inwestycja zostanie ukończona już w końcu przyszłego roku.

Polska już wkrótce kolejowym hubem?

Polska zamierza stać się kolejowym hubem w Unii Europejskiej ze względu na swoje strategiczne położenie w centrum Europy. PKP realizują obecnie inwestycje w wysokości 77 mld zł. Planowana jest budowa 1800 km nowych linii kolejowych. Szybka kolej połączy Polskę z Czechami i dalej – z Rumunią. W płynie to istotnie na rozwój transportu w rejonie Trójmorza, zwłaszcza, że wkrótce przywódcy Grupy Wyszehradzkiej zatwierdzą połączenie V4 systemem kolei dużych prędkości.

Rozwój kolei jest ważnym elementem Zielonego Ładu dla UE. Kolej dla Polski to także ważna inwestycja w połączeniu z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wówczas nasz kraj stanie się jednym z najważniejszych centrów komunikacyjnych Trójmorza i Europy. Opóźnienia na północy nie mają wpływu na dynamikę prac w Polsce.

Skip to content