Pelješki most połączy Chorwację
28 lipca ukończono budowę pelješkiego mostu, montując ostatni ze 165 stalowych elementów konstrukcji. Konstrukcja będzie jednak przejezdna dopiero wiosną 2022 roku po oddaniu do użytku infrastruktury drogowej.
Pelješki most jest strategiczną inwestycją, która służy połączeniu północnej Chorwacji z Półwyspem Pelješac, który jest „bramą” do południowej części kraju – Żupani Dubrownicko-Neretwiańskiej. Dotychczasowa droga pomiędzy północą a południem kraju przebiegała przez fragment wybrzeża należącego do Bośni i Hercegowiny w okolicach miasta Neum.
Inwestycja za ponad pół miliarda euro
Budowa mostu rozpoczęła się w 2019 roku i kosztowała 550 milionów Euro z czego Unia Europejska włączyła się z kwotą 357 milionów Euro. Kontrakt realizowany był przez chińską firmę China Road and Bridge Corporation (CRBC), która w 2018 podpisała umowę na wykonanie mostu z rządem Andrejs Plenkovicia z Chorwackiej Wspólnoty Demokratycznej (HDZ). – Budowa mostu pelješkiego była jak dotąd największa inwestycją chińską w Chorwacji od nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy państwami – podkreślił Xu Erwen Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Chorwacji. Był to również największy chiński projekt infrastrukturalny finansowany ze źródeł Unii Europejskiej.
Ta inwestycja budziła jednakże obawy rządu Bośni i Hercegowiny, który twierdził początkowo, że budowa mostu odetnie port w Neum od Morza Adriatyckiego. Jednakże most pelješki wznosi się na 55 metrów wysokości, dzięki czemu nawet duże statki handlowe mogą swobodnie wpływać do bośniackiego portu w Neum.
Pelješki most jest strategiczną inwestycją, która służy połączeniu północnej Chorwacji z Półwyspem Pelješac, który jest „bramą” do południowej części kraju – Żupani Dubrownicko-Neretwiańskiej. Dotychczasowa droga pomiędzy północą a południem kraju przebiegała przez fragment wybrzeża należącego do Bośni i Hercegowiny w okolicach miasta Neum.
Inwestycja za ponad pół miliarda euro
Budowa mostu rozpoczęła się w 2019 roku i kosztowała 550 milionów Euro z czego Unia Europejska włączyła się z kwotą 357 milionów Euro. Kontrakt realizowany był przez chińską firmę China Road and Bridge Corporation (CRBC), która w 2018 podpisała umowę na wykonanie mostu z rządem Andrejs Plenkovicia z Chorwackiej Wspólnoty Demokratycznej (HDZ). – Budowa mostu pelješkiego była jak dotąd największa inwestycją chińską w Chorwacji od nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy państwami – podkreślił Xu Erwen Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Chorwacji. Był to również największy chiński projekt infrastrukturalny finansowany ze źródeł Unii Europejskiej.
Ta inwestycja budziła jednakże obawy rządu Bośni i Hercegowiny, który twierdził początkowo, że budowa mostu odetnie port w Neum od Morza Adriatyckiego. Jednakże most pelješki wznosi się na 55 metrów wysokości, dzięki czemu nawet duże statki handlowe mogą swobodnie wpływać do bośniackiego portu w Neum.
Most o wielkim znaczeniu, lecz nie brak kontrowersji
Pelješki most jest ważną strategiczną inwestycją infrastrukturalną w Chorwacji. Umożliwi swobodny transport w ramach Republiki Chorwacji bez konieczności przekraczania granicy. Z perspektywy zarówno lokalnych mieszkańców, jak również ruchu turystycznego, jest to bardzo korzystne rozwiązanie. Bośnia i Hercegowina jest państwem z poza Unii Europejskiej, biorąc również pod uwagę perspektywę dołączenia Chorwacji do strefy Schengen utrzymanie głównego korytarza komunikacyjnego na wybrzeżu dalmatyńskim z koniecznością przekraczania granic wspólnoty może być kłopotliwa dla rozwoju transportu i turystyki w dłuższej perspektywie.
Jedynym elementem kontrowersyjnym tej inwestycji jest zaangażowanie chińskich firm, które próbują monopolizować rynki państw bałkańskich w wymiarze infrastrukturalnym. Strategicznym celem Pekinu jest stworzenie w regionie odpowiedniej infrastruktury drogowej i kolejowej, która połączy główny port w Pireusie, główny port wyładunkowy dla chińskich towarów, z Zachodnią Europą.
Fot. Vlada Republike Hrvatske