PKP Cargo rozmawia ze stroną ukraińską o połączeniu kolejowym Gdańsk – Odessa
Na Forum Portów Ukraińskich w Odessie przeprowadzono rozmowy handlowe w sprawie utworzenia kolejowego połączenia intermodalnego Bałtyk – Morze Czarne. – Port w Odessie przyjmuje coraz więcej kontenerów i klienci dostrzegli dużą potrzebę stałego połączenia z gdańskim portem – stwierdził prokurent spółki PKP Cargo Connect Łukasz Strzelecki.
Na spotkaniach handlowych omawiano uruchomienie pociągów właśnie na linii Gdańsk – Odessa, gdzie zadaniem spółki miałoby być zabezpieczenie polskiej części odcinka. Oprócz tego tematyka rozmów dotyczyła rozwijania transportu ładunków z Turcji, Gruzji czy Azerbejdżanu.
Duże zainteresowanie strony ukraińskiej
Polska reprezentacja na Forum Portów Ukraińskich w Odessie składała się zarówno z przedstawicieli biznesu, jak i administracji rządowej. Na czele delegacji stał członek zarządu PKP Andrzej Olszewski, ponadto w skład zespołu wchodził prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke, a także wspomniany już prokurent spółki PKP Cargo Connect Łukasz Strzelecki. Każdy przedstawiciel ze strony polskiej podkreślał, że pomimo konfliktu z Rosją, kierunek ukraiński jest szansą dla rozwoju biznesu, zwłaszcza ze względu na szlaki wychodzące z portów Morza Czarnego.
– W czasie spotkań prezentowaliśmy możliwości naszych terminali w Medyce czy Dorohusku. W jednym przeładowujemy kontenery, natomiast drugi świetnie sprawdza się jako miejsce dla materiałów sypkich – wyjaśnił Łukasz Strzelecki. – Rozmowy o pociągach intermodalnych na trasie Port Odessa – Port Gdańsk czy w kierunku ukraińskim z polskich portów i Nowego Jedwabnego Szlaku wzbudziły duże zainteresowanie – dodał prokurent spółki PKP Cargo Connect.
Potencjał szlaków na lini Polska – Ukraina
– Dla wielu firm wysyłka towarów z Ukrainy do odbiorców w Europie Zachodniej, jak również w drugą stronę, może być bardziej opłacalna przez Gdańsk – zauważył prezes PKP Cargo Czesław Warsiewicz. Szef spółki stwierdził ponadto, że w polsko-ukraińskim szlaku transportowym drzemie duży potencjał, czego dowodem są zeszłoroczne wyniki obrotów handlowych pomiędzy dwoma krajami – niemal 7,5 mld dolarów. – Jesteśmy dla Ukrainy trzecim największym partnerem handlowym, wyprzedzają nas jedynie Chiny i Niemcy – podsumował Warsiewicz.
Źródło: wnp.pl, Twitter
Fot. PKP Cargo/Twitter