
Pod Bałtykiem powstanie najdłuższy tunel na świecie. Połączy stolice Estonii i Finlandii
Kolejowy tunel łączący Tallinn i Helsinki będzie nie tylko jedną z największych inwestycji Trójmorza, ale także największą tego typu budowlą na świecie.
FinEst Link będzie zwieńczeniem Rail Baltica – transeuropejskiego korytarza, który połączy Warszawę i Helsinki. Podróż kolejowa ze stolicy Estonii do stolicy Finlandii będzie trwała mniej niż pół godziny. Projekt będzie kosztował nawet 20 miliardów euro.
W końcu kwietnia stosowną umowę podpisali minister transportu i komunikacji Finlandii Timo Harakka oraz estoński minister gospodarki i infrastruktury Taavi Aas. Tunel będzie miał długość ponad 100 km, dwukrotnie więcej od tunelu pod kanałem La Manche. Budowa rozpocznie się w 2025 r. i potrwa 15 lat.
Weto wobec realizacji inwestycji przez Chiny
Co ciekawe, Estonia nie zgodziła się, aby zbudowali go Chińczycy. Oficjalnie argumentowano tę decyzję kwestiami jakości i bezpieczeństwa, jednak prawdziwą przyczyną był raport estońskiego kontrwywiadu, który zwracał uwagę na niebezpieczeństwo uzależnienia tej strategicznej infrastruktury od obcego, komunistycznego rządu.