Rail Baltica zbliża się do Polski
Prace przy Rail Baltica przyspieszają. Na Litwie trwają obecnie intensywne prace nad przebudową odcinka autostrady A5 (odcinek Kowno-Mariampol-Budzisko), który jest częścią trasy Via Baltica w kierunku Polski. Są to największe prace od 30 lat.
W wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej Jolita Orentaite z Dyrekcji Litewskich Dróg Samochodowych podkreśliła, że obecne prace są największym przedsięwzięciem na tej drodze od 20 lat. Mają zakończyć się w 2025 roku.
„Prace tu rozpoczęły się już jesienią ubiegłego roku, a w czerwcu rozpoczęła się rekonstrukcja na najdłuższym odcinku znajdującym się między Mariampolem a granicą z Polską” – mówi Orentaite. „To są największe od czasu odzyskania przez Litwę niepodległości prace związane z budową infrastruktury drogowej” – dodaje.
Nowa autostrada
W sumie, w 2025 roku cała droga, której długość wynosi ok 40 km, ma stać się czteropasmową autostradą, przystosowaną do ruchu cywilnego i wojskowego.
„Rozbudowujemy nasze najważniejsze połączenie drogowe z Zachodem. To ważny krok dla Litwy, zwiększający konkurencyjność kraju, wzmacniający nasz potencjał obronny i gospodarczy” – wskazał minister transportu Litwy Marius Skuodis pod koniec października.
Celem przebudowy jest stworzenie czteropasmowej autostrady z rozbudowaną infrastrukturą. Będzie to w sumie 90 km dróg łączących, 25 rond, wiadukty, mosty, tunele, 18 km ścian akustycznych, oświetlenie itd.
Via Baltica
Via Baltica to trasa łącząca Łotwę, Litwę i Polskę. Jest to projekt o specjalnym znaczeniu narodowym. Cała trasa ma być przebudowana w 2030 roku i w sumie będzie mieć długość 268 km.
„Prace przebiegają zgodnie z założeniem. Zdarzają się problemy, ale są rozstrzygane na bieżąco. Czasami są kilkudniowe, a nawet tygodniowe poślizgi, ale uwzględniając ogromny zakres prac nie należy tego określać jako opóźnienie w realizacji projektu” – mówi Orentaite.
Pap/baltictimes/
Fot. Obraz autorstwa evening_tao na Freepik