Rusza Polski Cyfrowy Operator Logistyczny. To może być rewolucyjny projekt dla branży transportowej

Podziel się tym wpisem:

PCOL, czyli Polski Cyfrowy Operator Logistyczny, ma zapewnić bezpieczeństwo polskiego rynku transportowego. Projekt ruszy jesienią i powstanie w ramach działającego przy Ministerstwie Aktywów Państwowych zespołu „Synergia”. Łukasz Turkowski, koordynator „Synergii”, podkreślił, że celem programu jest ochrona polskiej gospodarki.

Jak czytamy w komunikacie resortu aktywów państwowych, Polski Cyfrowy Operator Logistyczny to przedsięwzięcie, która ma zapewnić branży TLS (transport-logistyka-spedycja) „usprawnienie i ułatwienie procesów”. MAP wskazało, że ta gałąź biznesu odgrywa coraz większą rolę w polskiej gospodarce – generuje ok. 6 proc. PKB kraju. Jak zaznaczono, „PCOL jest odpowiedzią na szturm zagranicznych cyfrowych operatorów logistycznych na polski rynek, którego wartość wg różnych szacunków to około 120 mld złotych”.

Portal 300Gospodarka informuje, że program zakłada „eliminację ryzyka zatorów płatniczych, koncentrację bardzo rozdrobnionego rynku, zabezpieczenie wrażliwych danych przewoźników, uszczelnienie systemu podatkowego, ułatwienie prowadzenia biznesu transportowego i wreszcie ochronę polskiej gospodarki przed drenażem kapitału”.

„Ochrona polskiej gospodarki”

W rozmowie z 300Gospodarką Łukasz Turkowski podkreślił, że Polski Cyfrowy Operator Logistyczny zapewni „ochronę polskiej gospodarki poprzez zapobiegnięcie odpływu wielomiliardowego kapitału w postaci marż oraz wrażliwych informacji o transportach poza granice kraju – na rzecz zagranicznych podmiotów”.

Koordynator zespołu „Synergia” mówił, że PCOL ma być dowodem na to, że państwo może „bardzo efektywnie wspierać sensowne i prorynkowe projekty i to poza bieżącą polityką”. Zaznaczył, że inicjatywa zakłada współpracę z kilkoma państwowymi ośrodkami. Krajowa Administracja Skarbowa ma wspierać działania w kierunku uszczelnienia systemu podatkowego. Resort klimatu i środowiska – „pomóc identyfikować wwożone do Polski transporty odpadów”. Z kolei Ministrstwo Infrastruktury weźmie udział w implementowaniu dyrektywy UE, która zobowiązuje do cyfryzacji dokumentów w branży logistycznej.

Wiodąca rola GPW

Niebagatelną rolę we wdrożeniu projektu ma także jego koordynator – Giełda Papierów Wartościowych. Ministerstwo Aktywów Państwowych przekazało w komunikacie, że spółka ma „realizować transakcje (zlecenia transportu) oraz rozliczenia za nie”.

– GPW ma blisko 30 letnie doświadczenie w tworzeniu, ale też rozwoju platform obrotu, dysponuje środkami oraz technologią umożliwiającą bezpieczną realizację transakcji i rozliczeń oraz zapewnia najwyższy poziom zabezpieczania danych – oświadczył Marek Dietl, prezes Giełdy.

Zalety dla kraju, zalety dla firm

MAP przekazało, że PCOL jest otwarty na „szeroką współpracę” z firmami prywatnymi. Wymieniło też zalety, które wynikną z uruchomienia Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego. Państwo polskie ma zyskać m.in „ochronę kluczowej dla gospodarki branży”, „zapewnienie bezpieczeństwa danych”. Projekt ma także przyczynić się do uszczelnienia systemu VAT i skutecznej walki z nielegalnym rynkiem paliwa.

Co zyskają firmy transportowe? Komunikat ministerstwa zapewnia, że PCOL będzie je chronił „przed ekspansją zagranicznych podmiotów”, zapewni „pewność płatności” oraz przyspieszenie ich, pozwoli na działanie na większym rynku i otrzymywanie zleceń od spółek skarbu państwa.

Źródła: Ministerstwo Aktywów Państwowych, 300Gospodarka

Skip to content