Kartka z kalendarza. 4 maja – Zatonięcie ORP „Grom”

Podziel się tym wpisem:

Marynarka Wojenna RP w trakcie II Wojny Światowej od pierwszych jej godzin realizowała powierzone jej zadania. Zapisała szczególnie piękną kartę w Bitwie o Atlantyk walcząc z siłami Luftwaffe i Kriegsmarine. Jednym z jej okrętów był ORP „Grom”, który zatonął 4 V 1940 roku pod niemieckimi bombami.

Historia okrętu

ORP „Grom” był niszczycielem. Jego budowa trwała w latach 1935 – 1936. Pierwszy nit pod budowę okrętu został wbity 17 VII 1935 roku podczas uroczystości z udziałem ambasadora RP w Wielkiej Brytanii hr. Edwarda Raczyńskiego. Wszedł do służby 28 V 1937 roku. W założeniu miał za zadanie nie tylko chronić polskie wybrzeże, ale także osłaniać konwoje morskie. Był więc zaprojektowany jako jednostka cięższa i lepiej uzbrojona od innych jednostek swojego typu. Stronie polskiej chodziło o możliwość nawiązania przez niego walki nawet z jednostkami cięższymi, które wchodziły w skład marynarki wojennej III Rzeszy i ZSRS. „Grom” był wyposażony w siedem armat kalibru 120 mm marki Bofors oraz 4 armaty przeciwlotnicze kalibru 40 mm również produkcji tej firmy. Oprócz tego okręt był wyposażony w osiem wielkokalibrowych karabinów maszynowych Hotchkiss wz.30 o kalibrze 13,2 mm. Ponadto „Grom” posiadał dwie trzyrurowe wyrzutnie torped o kalibrze 550 mm i urządzenia służące do zaminowywania akwenów: dwie pary torów minowych. Do zwalczania okrętów podwodnych okręt posiadał dwa miotacze i dwie zrzutnie bomb głębinowych.

W 1939 roku niszczyciele miały udać się do Wielkiej Brytanii by uniknąć zniszczenia na Bałtyku. Zrealizowano to na podstawie rozkazu, który posiadał kryptonim „Peking”. 30 VIII 1939 roku trzy polskie niszczyciele, a w tym ORP „Grom” udały się do portu Firth of Forth w Szkocji.

Kampania w Norwegii

Po uderzeniu, 9 IV 1940, III Rzeszy na Danię i Norwegię polska marynarka brała udział w walkach przeciwko Niemcom u wybrzeży Norwegii. „Grom” toczył walki w okolicy fiordu Rombakken położonego w okolicy Narwiku. Ostrzeliwał niemieckie pozycje na lądzie w tym położone w okolicy torów kolejowych prowadzących do Szwecji. 4 V 1940 roku „Grom” został trafiony bombami z niemieckiego samolotu. Załoga zachowywała się spokojnie i użyła dwóch ocalałych szalup do ewakuacji.

Niestety powstałe na skutek trafienia wyrwy w poszyciu spowodowały, że okręt bardzo szybko szedł na dno. Pięćdziesięciu dziewięciu polskim marynarzom nie udało się wydostać na pokład. Zginęli w pomieszczeniach niszczyciela szybko zalewanych przez wodę. Grom zatonął po kilku minutach. Ci marynarze, którzy przeżyli tragedię ORP „Grom” kontynuowali walkę na pokładzie kolejnego okrętu ORP „Piorun”.

Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Skip to content