Megalotnisko w łódzkiem będzie największym hubem komunikacyjnym Trójmorza.
Pierwsze sygnały niezadowolenia płyną z Belina. Temat prawdopodobnie podchwyci opozycja, która nieustannie krytykuje tę strategiczną inwestycję.
Do projektu odniósł się niedawno niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung“. Według strony polskiej CPK będzie punktem zwrotnym w rozwoju infrastruktury Polski. Hub obsłuży ok. 50 mln pasażerów rocznie i będzie otwarty ok. 2027 r.
„Budowa lotniska budzi kontrowersje. Krytyka pochodzi od opozycji, inicjatyw obywatelskich i linii lotniczych. Rząd podtrzymuje jednak swoje poparcie dla projektu, który mógłby konkurować z lotniskami we wschodnich i środkowych Niemczech” – pisze FAZ. Zauważa, że na terminalu skorzystają mieszkańcy Berlina, czy korzystający dotąd z lotnisk w Lipsku/Halle bądź w Dreźnie. Oznacza to zmniejszenie ruchu lotniczego w Niemczech na rzecz konkurencji.
CPK alternatywą dla niemieckich lotnisk
„Projekt mógłby być konkurentem dla lotnisk we wschodnich i środkowych Niemczech. Jedno z połączeń kolejowych ma kursować między lotniskiem a Frankfurtem nad Odrą, co mogłoby skrócić czas podróży między Berlinem a Warszawą prawie o połowę. Niewykluczone, że już za kilka lat berlińczycy będą podróżować międzykontynentalnie przez nowe lotnisko, mówił w 2018 r. ówczesny prezes spółki Jacek Bartosiak” – pisze dziennik.
Rynek lotniczy w Polsce przeżywa boom. Tylko Okęcie obsłuży wkrótce krytyczne 20 mln pasażerów rocznie. Dynamicznie rozwijają się i rozbudowują także inne, lokalne lotniska np. we Wrocławiu, Katowicach czy Krakowie. Dla Niemców do CPK będzie bliżej z Berlina niż do Frankfurtu nad Menem. Wielu pasażerów, szczególnie tych młodszych będzie kierowało się względami praktycznymi, a nie sentymentem. Oprócz terminali lotniczych powstaną połączenia szybkiej kolei we wszystkich kierunkach.
Prace nad CPK przyspieszają. Tzw. master plan, czyli całościowa dokumentacja ma już być gotowa w 2022 r. Trwają prace nad wyborem dokładnej lokalizacji i przygotowaniami do wykupu gruntów. Megalotnisko powstanie między Warszawą a Łodzią. Inwestycja obejmie 3 tyś. ha. Oprócz lotniska im. Solidarności planowana jest budowa 1,8 tyś. Nowych linii kolejowych za blisko 95 mld zł, które w pełni zostaną uruchomione do 2034 r.